Nya riktlinjer för fotbollen - 31 mars
2021-03-31 23:05
Nya riktlinjer för svensk fotboll

31 mars 2021, 16:51

Regeringen meddelade för en stund sedan att de beslutat att fortsatt uppmana kommuner och regioner att hålla verksamhet som inte är nödvändig, och som inte regleras av begränsningsförordningen, stängd. Uppmaningen bedöms behöva gälla åtminstone t.o.m. den 18 april.

Beträffande SvFF:s coronariktlinjer är den enda justering som beslutet föranleder att ”slutdatumet” för den aktuella uppmaningen justeras i enlighet med beslutet, dvs. ”till och med den 18 april”. Den tidigare uppmaningen löper ut i dag.

Sammanfattning - nuläge
  • Yrkesidrottslag får både träna och spela matcher.
  • Personer födda 2002 och senare får träna, både inomhus och utomhus, men inte spela några matcher.
  • De som är födda 2001 och tidigare (och som inte är yrkesidrottare) får träna utomhus, men inte spela några matcher.

* SvFF har bedömt att representationslag (trupper) i de högsta förbundstävlingarna – OBOS Damallsvenskan, Elitettan, Allsvenskan, Superettan och Ettan samt Svenska Cupen (grupp- och slutspel 2021), liksom SFL och delar av RFL samt kval till dessa serier – omfattas av undantaget avseende yrkesmässig idrott. Därtill omfattas U21 Allsvenskan av undantaget under förutsättning att spelarna som används i matcherna till en majoritet består av spelare från föreningarnas representationslag, som inte går i grund- eller gymnasieskola, samt att av SEF framtaget protokoll för genomförande av de professionella SEF-klubbarnas matcher under Covid-19 efterlevs i tillämpliga delar. SvFF bedömer att även domare som dömer matcher i de nämnda förbundstävlingarna omfattas av undantaget avseende yrkesmässig idrott.

Min Fotboll2024-03-24 11:53
Matchvärdsinformation2023-05-03 19:34