Dubbelt på pallen i norr!
2019-06-12 10:24
Men så ja! Äntligen gick det vägen. Äntligen fick Blom kliva högst upp på ett stort norrlandsrace och äntligen fick Viktor visa sin styrka. Väldigt kul, härligt och sjukt välförtjänt. Och herr Blom är han månne i sitt livs form? Mycket talar för det. Samtidigt krigade Tomas på i Dalarna och landade en fin-fin placering på Swe Cup/NM.

Ett som sagt, ett mycket decimerat team tog sig an Kraftloppet på lördagen. Ett lopp som på allvar startade den norrländska MTB-säsongen. Endast tre (Blom, Knutsson, Lidman) av åtta stod på start men de fick i sista stund sällskap av Niklas Tiger från teamledning som bestämt sig över natten för att köra, kul!

I startlistan kunde man annars hitta de allra flesta från det starkaste norrland kan uppbåda så vi förstod att det inte skulle bli nån "walk in the park" för de tre. Till exempel Johannes Sikström, Team CKCK, hade visat grym form helgen innan och vinterns Zwift-världsetta Samuel Brännlund (säsongspremiär) sitter ju bevisligen på många herrans watt i benen och borde således vara svårslagen. Och många därtill förstås! MTB-intresset växer och frodas i Norrland, det märks både på elit och bland motionärer och det är ju väldigt positivt och roligt.

En annan faktor som skulle visa sig göra tävlingen en bra bit jobbigare var vädret. Strålande sol och temperatur över 30 grader är inget som förenklar ett långlopp på mtb även om det är härligt med sol och värme. Hur som helst, på plats för att cykla Kraftloppet fanns iallafall närmare 500 personer (485 st) vilket måste vara ett redigt rekord i ett norrländskt mtb-lopp.

Kraftloppet är annars känt för att vara ett tekniskt lätt, snabbt och trampvänligt lopp. Även om arrangören de senaste åren jobbat för att hitta mer stigbetonad cykling så faller det ändå under kategorin "cykelvasalikt" för de som nu är bekant med den termen. I år hade det dock återigen blivit en högre andel grusväg då bygget av Northvolt-fabriken medfört ändringar i bansträckningen med sträckor över rätt grovt belagda byggvägar som följd.

Ett trampvänligt lopp, med hög fart alltså – starten inte undantagen. Direkt i starten sätts en hög, men kontrollerad fart. De allra bästa är alla samlade där framme men det är väldigt många fler som vill fram och slåss om positionerna också. De första 6 km är fältet ganska stort och kompakt. Men vid första stigavsnittet går Knutsson och Blom in först. Med sig har de 4-5 andra. De sätter hög fart redan här och det spricker upp bra. På nästa grusavsnitt när det samlar upp lite är det en fem-mannagrupp som kommit loss. Blom, Knutsson, Samuel Brännlund, Johannes Sikström och Peter Göransson, TeamUV.

Gruppen ligger på hårt på grusvägarna som följer och avståndet bakåt ökas. På nästa stig går Sikström in först före Blom och de båda trycker på rejält. Bakom fastnar Knutsson och Göransson bakom Brännlund som går omkull i leran och det blir en lucka fram till de två i tät. Det blir en jakt som främst dras av Brännlund. Dock kör de två i tät på med bra fart vilket gör att avståndet inte minskar. Faktum är att det går så pass hårt att Blom snart är ensam och bestämmer sig vid 10 km körda att fortsätta i solomode. Sikström slår av lite för att vänta in den jagande trion, som nu blivit duo eftersom Brännlund fått släppa.

En av fördelarna med ett team är ju att man tillsammans kan arbeta för att lyckas bra på lopp. Att taktiskt spela kort rätt eftersom man har ett gemensamt mål snarare än ett individuellt. Det kan tex innebära att man inte är den mest ivriga på att göra dragjobbet i en jagande grupp om en teamkamrat har en lucka. Det har vi bland annat sett väldigt mycket inom tex längskidåkning och inte minst inom cykel på landsväg. De senaste åren har detta fenomen även MYCKET framgångsrikt tillämpats av mtb-team typ Serneke Allebike. Detta är något som är här för att stanna och något man som cyklist måste acceptera och hantera. Med andra ord, Viktor ligger i en jagande andragrupp, med Blom framför. För teamets del är det inte hans uppgift att brygga Henriks utbrytning. Så blir heller inte fallet. Johannes får jobba den allra mesta tiden i tät då Peter inte heller är dragvillig. Det går fram och tillbaka i fart och Siktröm försöker vid ett flertal tillfällen öka farten för att hänga av de två övriga, framförallt i uppförsbackar där han är erkänt stark. Men både TeamUV och Team Hi5 hänger med. Med ca 10 km kvar gör Viktor ett ryck med bra fart på platten. Johannes är då inte förmögen att haka då det kostat alldeles för mycket att ligga så länge i front. Peter däremot laddar på en bryggning och går ikapp Viktor. De ser att de fått en lucka och fortsätter trycka på. De hjälps åt en bit och skapar en bra lucka bakåt. Med en kilometer kvar stöter Viktor ytterligare en gång och får en lucka som håller in i mål som han når som tvåa efter Blom. Ett mycket imponerande lopp av Henrik där han gick 43 km ensam i tät. Men nog har vi haft det på känn, att han är sjukt stark i år, om inte annat för att han trots placeringar 13 och 14 i långloppscupen varit en bit nedstämd och hoppats på mer. Det kommer! Och imponerande även Viktor som krigar starkt, tar fina teambeslut och framförallt äntligen får visa hur stark han är. Ett mycket lyckat lopp mao, kul med dubbelt på pallen!