Klubbinformation

Organisationsnummer: 894001-7141
Swishnummer: 1234689600

Obbola IK – en pigg 90-åring

Tiden går fort när man har kul, brukar man säga. Det gäller i högsta grad även Obbola IK som 2017 har 90-årsjubileum. 90 år efter bildandet är idrottsklubben fortfarande mycket aktiv med flera idrottsliga verksamheter och hundratals aktiva medlemmar och ledare.

Obbola IK grundades den 27 mars 1927 och skidåkning var den idrott som då tilldrog sig det första intresset. Under 30- och 40-talet var det dock friidrott som var den mest omfattande verksamheten med stora framgångar i såväl Västerbotten som runt om i övriga Sverige. Senare växte sig lagidrotterna fram allt starkare, med bandy på vintern och fotboll på sommaren på Idrottsplatsen.

Arbetet på IP, idrottsplatsen som idag kallas Brovallen, påbörjades 1931. Kvalitén på planen blev från början inte som man tänkt sig men med ett lån på 3200 kr, fick man till slut ordning på den och året därpå kunde idrottsplatsen börja användas. Under de första åren användes idrottsplatsen IP flitigt av främst friidrotten för att senare allt mer utnyttjas av fotbollen.

Gymnastikverksamheten påbörjades och avslutades under 40-talet för att senare tas upp på nytt. Från 1943 har dock fotbollen varit den dominerande verksamheten i Obbola IK. Under 2000-talet fick också innebandyverksamheten ett stort genomslag.

Genom åren har många andra idrotter passerat genom föreningen. Däribland kan nämnas bandy som startades 1934, simning 1931-37 och brottning i slutet 50-talet. Under 40-talet hade Obbola IK också ganska många som var intresserade av gång och klubben tillhörde då Svenska gångförbundet under några år. 1954 togs cykelsporten upp och vid invigningen av nya IP det året, så ingick cykeltävlingar. Verksamheten upphörde emellertid efter ett par år. Boxning och kanot är andra idrotter som passerat genom klubben.

Under 80-talet byggdes Olasjöhallen av Olasjöstitelsen som bildats av SCA Packaging i Obbola AB, Personalföreningen på fabriken, Pappers avd. 29 och Obbola IK. Detta för att främja den fysiska aktiviteten för personalen på fabriken och Obbola IKs medlemmar. Idrottshallen hyrs också ut till Obbolaskolan och andra föreningar i Skärgården.

I Olasjöhallen bedrivs främst aktiviteter för innebandy, gymnastik och bollkul andra lek-, tränings- och tävlingsaktiviteter med våra barn och ungdomar.

Mer än idrott - en klubb full av stjärnor

Idag har Obbola IK över 500 medlemmar, ett 60-tal idéella ledare och bedriver verksamhet inom fem olika idrotter. Innebandy, fotboll, skidor, cykel och gymnastik. Föreningen är också ansluten till Svenska friidrottsförbundet och Svenska handikappförbundet.

Under 2012 genomfördes en översyn av föreningen framtida inriktning med vision, verksamhetsidé och värderingar. Glädje, gemenskap, respekt/ansvar samt utveckling är ledstjärnorna i den värdegrund vi vill ska prägla vår förening. Att föreningslivet också innehåller mer än idrottsliga aktiviteter framgår av visionen ”Mer än idrott – En klubb full av stjärnor”.

Vi kan också glädjande konstatera att vår förening kontinuerligt utvecklas och tilldrar sig nytt intresse. Inom fotboll och innebandy tillkommer varje år nya lag med aktiva barn, ledare och föräldrar. Knatte- och barngymnastiken aktiverar idag många av de yngre barnen och de senaste åren har intresset för cykel ökat dramatiskt. I våra fina skidspår åks också många mil skidor varje vinter. Om man dessutom lägger till alla föräldrar och anhöriga som på olika sätt stöttar vår verksamhet, förstår man att det årligen läggs ner tusentals ideella timmar i föreningen.

Med initiativ från cykelsektionen färdigställandes 2015 föreningens nya moderna multiarena (SCA-arena) i anslutning till skidstugan och skidspåren i friluftsområdet kring Harpsjön. Projektet har finansierats med hjälp av bidrag från Allmänna arvsfonden, Umeå kommun, Västerbottens idrottsförbund och ett antal sponsorer. Syftet med nya arenan är att locka nya målgrupper samt öka tillgängligheten och nyttan av hela Harpsjöns friluftsområde. Den är anpassad för barn, ungdomar, funktionsnedsatta och pensionärer med utmärkta möjligheter för cykelträning, boule, styrketräning, löpning, skidåkning, friluftsliv och konditionsaktiviteter året runt.  Det ska vara och har redan blivit, en självklar mötesplats för träning, motion, utflykter eller andra aktiviteter.

Obbola IK – hyllad och prisad

Under 2016 utsågs Obbola IK till mest hållbara förening vid Umeå Idrottsgala och Umeå kommuns stadsmiljöpris gick till SCA Arena. Vi blev också nominerade till årets idrottsförening i Västerbotten. Visst blir man som Obbolabo och OIKare stolt när vår förening prisas och uppmärksammas.

En fantastisk bekräftelse på föreningens satsningar och allt det fina arbete som ledare och medlemmar lägger ned för att ge alla Obbola IKs aktiva en kul och utvecklande verksamhet i vår förening.