Inbjudan till kommunserierna 2019-20
2019-04-08 07:43

Här kommer inbjudan till ungdomsserierna för nästa säsong. Vi skickar ut inbjudan tidigt även i år, och tanken med det är att ni i föreningarna och lagens ledare redan nu ska ägna en tanke åt hösten och den kommande säsongen innan ni skiljs åt nu i vår. Om ni inte redan börjat planeringen för era ungdomslag så gör det så snart som möjligt.

9 maj är sista anmälningsdag till ungdomsserierna för pojkar och flickor födda 2004 - 2009 och som till hösten kommer att spela seriespel på Röd och blå nivå.

För pojkar och flickor födda 2010 - 2011 (Grön nivå), som ska spela innebandy i sammandragsform är sista anmälningsdag 26 augusti.

För att undvika onödiga avhopp från serierna i höst, är det viktigt att redan nu inventera spelarunderlaget och göra en bedömning över hur det kan se ut nästa säsong. Ska vi slå ihop lag eller kanske samarbeta med närliggande årgångar för att få ihop det på bästa sätt? Förutsättningarna ser givetvis olika ut beroende på vilken förening man tillhör. SIU-modellen ger bra möjligheter till samarbete mellan lag på olika nivåer. Har ni frågor och funderingar om SIU-modellen och hur man kan planera för att det ska bli så bra som möjligt för lagen i er förening? Hör då av er till oss så kan vi hjälpa till att hitta en bra lösning.

Hela grundidén med SIU-modellen är att lagen och dess spelare ska spela på den nivå där de utvecklingsmässigt hör hemma. Serieindelningen görs med tanke på att matcherna ska bli så jämna som det är möjligt. Lagens resultat den här säsongen ligger till grund för hur man rankas till nästa säsong. Om ni bedömer att lagets kapacitet kommer att väsentligt förändras, t ex. om man slår ihop lag eller om många spelare slutat, kan man ange detta på anmälningsblanketten och få rankingen ändrad. I föreningar där lag måste samarbeta för att kunna få ihop spelare till matcherna, kan lag rankas upp eller ner, så att de hamnar i en serie med annan matchdag än det lag man samarbetar med. I vår grundplanering planeras matcherna på olika speldagar i jämna respektive udda serier. Om div. 3 spelar på lördag så spelar div. 5 på söndag, div. 7 lördag, div. 9 söndag o s v. Beroende på bokningsläget i hallen, andra idrotter och arrangemang mm, så kan det avvika vid några tillfällen.

För att SIU-modellen ska fungera som det är tänkt, ligger ett stort ansvar på föreningen och dess ledare. Rätt spelare på rätt nivå är det som gäller om matcherna ska bli jämna och utvecklande för alla. Alla spelare är viktiga oavsett hur långt man hunnit i sin utveckling. Alla har samma rätt till sin tävling, på sin nivå. Det är i första hand utveckling vi jobbar med och inte någon jakt på seriesegrar.

Det är inte okej att anmäla lag på två olika nivåer och i princip använda sig av samma spelare på de olika nivåerna. Då missbrukar man hela grundidén med SIU-modellen genom att förstöra tävlingen för de andra lagen på den lägre nivån.

I slutet av maj månad kommer den preliminära rankingen och serieindelningen att skickas ut till lagens kontaktpersoner och publiceras på vår hemsida. Föreningarna och ledarna har då möjlighet att inkomma med synpunkter om man tycker att laget har hamnat fel. I början av juni månad påbörjas serieläggningen och efter det finns mycket små möjligheter att ändra serieindelningen.

- Anmälningsblankett

- VIBFs hemsida

Schysst Innebandy2019-12-30 11:00
Umeå Floorball Festival2018-07-03 09:54