Cykelträning för barn och ungdomar

Välkommen till barn- och ungdomscyklingens informationssida!

Uppdaterad info 2024-03-21

I dagsläget är vi drygt 100 barn och ungdomar och ca 30 ledare/hjälpledare som har skoj på cykel i våra Obbolaskogar nästan varje tisdag maj/juni och augusti/september. Vi fokuserar på cykelglädje, gemenskap och rolig progressiv utveckling!

Läs mer om vår ambition och träningsupplägg för våra grupper här.

Inför säsong 2024

Deltagare (2023) har fått en kallelse/faktura som måste besvaras senast 2 april för att säkra sin plats denna säsong. Har det redan uppstått vakanser när vi satt grupperna har vi även skickat till de som stått i kö i turordning. Därefter om det finns fler vakanser fylls platserna fortsatt i turordning med avvikelse: Förtur har de som har en förälder som kan ställa upp som hjälpledare, vi är nu i skriande behov av ledare!

Tidigare deltagare har placerats både utifrån kunskapsnivå och kompisar (de vi vet av) för att deltagarna ska få så stor behållning och glädje av cykelträningen som möjligt. Gruppstorlek och ledarresurserna har påverkat också så har det skett stora hopp åt nåt håll är det framförallt det som påverkat.

Börja cykla med oss?

Skicka en intresseanmälan till corneliagothnell@oikcykel.onmicrosoft.com, ange "Ny säsong 2024" i ämnesraden.

För snabbast hantering kika på vår gruppfördelning och gör en första uppskattning om i vilken grupp som blir bäst för ditt barn (i både utmaning och socialt). Tider och nivåer ser du nedan, för innehåll kika här.

Uppge också följande information om ditt/dina barn för uppläggning i sportadmin:

- Personnummer

- För- och Efternamn

- Adress inkl postnummer och postort

- Förälder och/eller föräldrars/annan vårdnadshavares Namn, Mejl och Telefonnummer

Kallelser/faktura skickas per mejl från Sportadmin.

Träningsavgift + medlemsavgift inkl adm.avgift á 25kr, 425kr/deltagare.

För att hålla arenan och leder i fortsatt gått skick som vi alla har glädje av så införs i år obligatorisk arbetsdag för 1 vuxen/deltagare vid minst ett tillfälle per säsong. Det meddelas datum under våren så kan man välja på dem.

Tider och grupper:

Tid, tisdagar Grupp Nivå
17:00-18:45 Cykellek 3-5år Balanscyklar och/eller i övergången i vuxens sällskap.
17:00-18:45 Hjältarna 5-6år

Börjat cykla med trampor och/eller cyklat med oik 1 säsong. Deltar med vuxens sällskap.

18:00-19:00 Blixtarna F1 6+ Deltagit minst en säsong med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Blixtarna F2 6+ Deltagit minst två säsonger med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Kanonerna F1 8+ Deltagit minst en säsong med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Kanonerna F2 8+ Deltagit minst två säsonger med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Kometerna F1 9+ Deltagit minst en säsong med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Kometerna F2 9+ Deltagit minst två säsonger med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Stjärnorna F1 10+ Deltagit minst en säsong med klubben eller motsvarande cykelvana *
18:00-19:00 Stjärnorna F2 10+ Deltagit minst två säsonger med klubben eller motsvarande cykelvana *

Förklaring grupper och nivåer:

Cykellek och Hjältarna, är för både nya och tidigare deltagare med en förälder eller annan vuxens sällskap. Balanscykel eller tvåhjuling. Stödhjul rekommenderas ej.

För att barnen ska ha bäst behållning av cykelträning i terräng behöver de en cykel med enbart handbroms, det främjar balansträning för stora och små och för de äldre barnen en större säkerhet. Inget krav men en stark rekommendation så fort barnen visar ett cykelintresse :)

N = Ny att delta på cykelträning, perfekt för den som vill prova på mountainbiking! (Tyvärr har vi ännu inte ledare för att starta upp rena nybörjargrupper, vid vakanser i befintliga grupper tar vi in nya deltagare)

F1 = Deltagit minst en säsong med OIK eller annan cykelklubb, alternativt motsvarande kunskap; testat på både grus och stig ett tiotal gånger så hen vet vad mountainbiking är.

F2 = Deltagit minst två säsonger med OIK eller annan cykelklubb, alternativt van vid mountainbiking på egen hand.

2023-08-29